Działalność
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu utworzone na mocy Uchwały Rady Powiatu w Zamościu Nr V/4/99 z dnia 26 stycznia 1999 roku, jest samodzielną jednostką organizacyjną, budżetową, podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu.
Misją Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu jest pomoc społeczna mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie jest zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem.
Realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej określone w:
a) ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej;
b) ustawie z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
c) ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
d) ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Na podstawie art. 112 ust.12 ustawy o pomocy społecznej- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności oraz przedstawia wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
1. Zadania powiatu realizowane przez PCPR wynikające z ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r.
1) koordynowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz projektów po ich zatwierdzeniu przez organ powiatu,
2) prowadzenia specjalistycznego poradnictwa,
3) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, domy dla matek z małymi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
4) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
5) pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy,
6) umieszczanie skierowanych osób do domu pomocy społecznej,
7) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia-interwencji kryzysowej,
8) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
9) szkolenie i doskonalenie kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
10) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników pomocy społecznej z terenu powiatu,
11) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
12) sporządzanie sprawozdawczości z zastosowaniem systemu informatycznego,
13) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej.
2. Do zadań powiatu z zakresu administracji rządowej realizowanych przez PCPR należy w szczególności:
1) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
2) pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej statut uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,
3) podejmowanie innych działań przewidzianych w odrębnych ustawach.
3. Piecza zastępcza.
System zintegrowanych działań osób i instytucji mających na celu zapewnienie właściwej opieki i wychowania dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej.
Od dnia 1 stycznia 2012r. problematykę pieczy zastępczej reguluje ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Piecza zastępcza jest sprawowana w formie rodzinnej i instytucjonalnej.
ZESPÓŁ DO SPRAW PIECZY ZASTĘPCZEJ
W powiecie zamojskim Zarządzeniem Starosty Zamojskiego Nr 43/2011 z dnia 6 października 2011 roku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu wyznaczone zostało na organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. W związku z tym w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu od 1 stycznia 2012 roku działa Zespół do spraw pieczy zastępczej – realizujący zadania organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
Do zakresu działania Zespołu do spraw pieczy zastępczej należy w szczególności:
1) organizowanie i zapewnienie opieki i wychowania dzieciom pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodziców poprzez umieszczenie w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo - wychowawczych;
2) udzielanie szczegółowych informacji o dziecku jego sytuacji rodzinnej, w tym informacji o rodzeństwie oraz zapewnienie w miarę potrzeby, kontaktu z dzieckiem przed umieszczeniem go w rodzinie zastępczej;
3) kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w pieczy zastępczej;
4) wydawanie skierowań o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej;
5) zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;
6) współpraca z placówkami opiekuńczo - wychowawczymi w zakresie przestrzegania obowiązującego standardu opieki i wychowania;
7) udzielanie wsparcia dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą poprzez organizowanie specjalistycznego poradnictwa, szkoleń, grup wsparcia, rodzin pomocowych, pomocy wolontariuszy, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
8) prowadzenie poradnictwa i terapii dla rodzin zastępczych zawodowych i niezawodowych i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
9) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w pieczy zastępczej i przekazywanie pisemnej opinii dotyczącej zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej do właściwego sądu;
10) dokonywanie oceny rodziny zastępczej oraz kierującego rodzinnym domem dziecka;
11) przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub kierującym rodzinnym domem dziecka, planu pomocy dziecku;
12) wspieranie psychologiczno - pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
13) umożliwienie rodzinom zastępczym oraz kierującym rodzinnym domem dziecka uzyskanie porady w poradni psychologiczno - pedagogicznej lub w innej poradni specjalistycznej oraz podjęcie specjalistycznej terapii;
14) zapewnienie rodzinom zastępczym oraz kierującym rodzinnym domem dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym: psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;
15) zapewnienie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz kierującym rodzinnym domem dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
16) zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
17) organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza lub kierujący rodzinnym domem dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;
18) udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;
19) przekazywanie dokumentacji w sytuacji przeniesienia dziecka do innej rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka;
20) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
21) promocja rodzicielstwa zastępczego i tworzenie warunków do powstawania oraz działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
22) prowadzenie działalności diagnostyczno - konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz kierowania rodzinnym domem dziecka;
23) prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
24) kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub kierowania rodzinnym domem dziecka;
25) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub kierowania rodzinnym domem dziecka;
26) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub kierowania rodzinnym domem dziecka;
27) wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinii o spełnianiu warunków i oceny predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
28) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego;
29) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do kierowania rodzinnym domem dziecka;
30) zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
31) prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz kierujących rodzinnym domem dziecka;
32) współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi, w kwestii realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
33) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą poprzez udzielanie specjalistycznego poradnictwa - celem zapobiegania wykluczeniu społecznemu;
34) opracowanie i realizacja 3 -letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
35) opracowywanie i realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
36) sporządzanie corocznych sprawozdań z efektów pracy zespołu do spraw pieczy zastępczej w celu przedstawienia Staroście i Radzie Powiatu.
37) opracowywanie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie.
Rodzinna piecza zastępcza
Rodzina zastępcza zapewnia dziecku pozbawionemu możliwości wychowywania się w rodzinie naturalnej całodobową opiekę i wychowanie, traktuje dziecko w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej, zapewnia dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych, zapewnia kształcenie, rozwój uzdolnień i zainteresowań, zaspokaja jego potrzeby, zapewnia ochronę prywatności dziecka, umożliwia kontakt z rodzicami i innymi osobami bliskimi dziecku.
Pełnienie funkcji rodziny zastępczej może zostać powierzone osobom, które:
- dają rękojmię należytego sprawowania pieczy zastępczej;
- nie są i nie były pozbawione władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest im ograniczona ani zawieszona;
- wypełniają obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do nich wynika z tytułu egzekucyjnego;
- są zdolne do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim;
- przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- zapewniają odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb;
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprowadziła nowy podział rodzin zastępczych. Od 1 stycznia 2012r. formami rodzinnej pieczy zastępczej są:
- rodzina zastępcza:
- a) spokrewniona;
- b) niezawodowa;
- c) zawodowa, w tym pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowa specjalistyczna;
- rodzinny dom dziecka.
Rodzinę zastępczą spokrewnioną tworzą małżonkowie lub osoby będąca wstępnymi lub rodzeństwem dziecka. Natomiast rodzinę zastępczą zawodową lub rodzinę zastępczą niezawodową tworzą małżonkowie lub osoby niepozostające w związku małżeńskim niebędące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka.
Jak uzyskać pomoc?
W celu uzyskania szczegółowych informacji, osoby zainteresowane utworzeniem rodziny zastępczej prosimy o kontakt z Organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej działającym w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu, ul. Przemysłowa 4,
tel:084 53 00 968 /pokój 215 II piętro/
od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30.
Instytucjonalna piecza zastępcza
Po wyczerpaniu możliwości udzielenia pomocy w rodzinie naturalnej lub umieszczenia w rodzinie zastępczej, dziecko pozbawione częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej jest kierowane do placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Na terenie powiatu zamojskiego funkcjonują 2 placówki opiekuńczo – wychowawcze typu socjalizacyjnego, które osiągnęły wymagane standardy na poziomie obowiązujących przepisów.
- Dom Dziecka Nr 1 w Zwierzyńcu, ul. Partyzantów 3B
- Dom Dziecka Nr 2 w Zwierzyńcu, ul. Partyzantów 3B
Placówki zapewniają dzieciom całodobową opiekę i wychowanie, zaspokajają jego niezbędne potrzeby: emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne. Realizują przygotowany we współpracy z gminą plan pomocy dziecku. Umożliwiają kontakt dziecka z rodzicami bądź innymi osobami bliskimi, podejmują działania w celu powrotu dziecka do rodziny. Zapewniają dzieciom dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych. Obejmują dziecko działaniami terapeutycznymi oraz zapewniają dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych.
W placówkach opiekuńczo – wychowawczych mogą być umieszczane dzieci powyżej 10 roku życia, wymagające szczególnej opieki lub mające trudności w przystosowaniu się do życia w rodzinie. Umieszczanie dziecka poniżej tego wieku jest możliwe w wyjątkowych sytuacjach, szczególnie gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa, kierując się zasadą o nierozdzielaniu rodzeństwa.
Zgodnie z art. 180 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w 2018 r. opracowany został „Program rozwoju pieczy zastępczej na terenie powiatu zamojskiego w latach 2019 – 2021”.
Główne założenia programu przewidują usystematyzowanie i ukierunkowanie działań oraz ustalenie priorytetów w zakresie prowadzonej działalności na rzecz rozwoju pieczy zastępczej. Dominującym celem jest rozwój nowych i wsparcie istniejących form pieczy zastępczej na terenie powiatu zamojskiego.
4. Zadania w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych wynikające z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
- Opracowanie i realizacja powiatowych programów na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej,
b) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych. - Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności.
- Opracowanie i przedstawienie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej.
- Dofinansowanie:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
d) likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
e) rehabilitacji dzieci i młodzieży,
f) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej.
5.Przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu realizuje zadania wynikające z Krajowego i Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Jednym z wielu zadań nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego jest współpraca pomiędzy organami samorządu terytorialnego, a kościołami lub związkami wyznaniowymi na danym terenie, w celu wprowadzenia elementów edukacji na temat zjawiska przemocy w rodzinie w ramach działania poradni prowadzonych przez kościoły lub związki wyznaniowe lub do programów nauk przedmałżeńskich.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu - formy udzielanej pomocy
PORADNICTWO SPECJALISTYCZNE
Osoby i rodziny potrzebujące pomocy w rozwiązywaniu problemów życiowych mogą skorzystać z bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego prowadzonego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu, ul. Przemysłowa 4, 22 – 400 Zamość (budynek Starostwa Powiatowego w Zamościu).
Poradnictwo specjalistyczne, w szczególności prawne i psychologiczne, jest świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód.
Poradnictwo prawne realizuje się przez udzielanie informacji o obowiązujących przepisach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów.
Poradnictwo psychologiczne realizuje się przez procesy diagnozowania i profilaktyki.
Aby skorzystać z usług specjalistycznych należy wcześniej zarejestrować się osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod numer telefonu: 84 53 00 942
Podstawa prawna:
Art. 19 pkt 2, art. 46 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 roku poz. 1769 z późn. zm.)
PORADNICTWO PRAWNE
Radca prawny przyjmuje w każdy wtorek tygodnia w godzinach 1400 - 1600
Osoby znajdujące się w kryzysie i potrzebujące wsparcia proszeni są o wcześniejsze zarejestrowanie się osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod numer telefonu: 84 53 00 942
PORADNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Psycholog przyjmuje pon. 7.30-15.30, wt. 8.00-16.00 , śr. - pt. 7.30-15.30 w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu.
Osoby znajdujące się w kryzysie i potrzebujące wsparcia proszeni są o wcześniejsze zarejestrowanie się osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod numer telefonu: 84 53 00 947
W obecnej sytuacji pandemii kontakt ze specjalistami możliwy jest tylko drogą telefoniczną lub e-mailową pcpr-zamosc@cor.pl
W uzasadnionych przypadkach rozważana będzie możliwość kontaktu osobistego.